Když má let zpoždění
V letecké dopravě dochází ke zpožděním poměrně často. Někdy to je jen pár minut, nad kterými se dá mávnout rukou, někdy je to doba delší a někdy se přiletí do cíle s takovým zpožděním, že by cestující nejraději vraždili, kdyby se to smělo. Což se ale nesmí.
Ovšem jsou situace, kdy aspoň méně tvrdé tresty padají. Méně tvrdé, ale přesto hodně ‚bolestivé‘.
Pokud totiž zaviní to které zpoždění některý z leteckých dopravců se sídlem v zemích Evropské unie, ve Švýcarsku, v Norsku či na Islandu a toto dosáhne v cílové destinaci alespoň minimální evropskou regulací EC 261/2004 stanovené délky, náleží cestujícím, kteří tím byli postiženi, finanční kompenzace. Stejně jako tato náleží i pasažérům jiných letů provozovaných na tomto území nebo odsud odlétajících.
To ale – jak už zaznělo – jenom v případě, že je na vině letecká společnost a že je ono zpoždění náležitě dlouhé. A zmíněná finanční kompenzace pak závisí rovněž na tom, o kolik byl let zpožděn, plus jak velká vzdálenost dělí počátek a konec cesty, již měl ten který cestující absolvovat.
Takže si může takový cestující přijít třeba i až na šest set eur.
Ovšem je logické, že by letecká společnost nejraději nic neplatila. A proto se nejednou vymlouvá a svádí ono zpoždění na špatné počasí, přírodní katastrofu, bezpečnostní situaci, stávku zaměstnanců některé třetí strany nebo omezení letového provozu, což jsou situace, jež aerolinie nemohou ovlivnit a tudíž za ně nemusí ani odškodňovat. Případně zarputile mlčí a doufá, že to žadatelé nakonec v beznaději vzdají.
Což tito někdy i dělají. Ovšem nemusí. Protože právníci specializovaní na odškodnění za zpoždění letu jsou vždy k dispozici a ochotně pomohou takové odškodnění vymoci. Třeba i soudní cestou. A to za provizi, jež se vyplatí každému z těch, kdo byli poškozeni zpožděním letu.
Na což by neměl nikdo nikdy zapomínat. Protože o peníze jde až v první řadě.